Till föregående sida   Till nästa sida

Onsdagen den 19 juli

Samtliga fotografier: foto CC BY-SA 3.0, 2017: Gunnar Lilienberg
Samtliga kartbilder: CC BY SA-2.0: © OpenStreetMaps bidragsgivare



Onsdagen den 19 juli: Två nya smalspårsbanor är målet för dagen, dels Weißeritztalbahn till Kurort Kipdorf, dels Fichtelbergbahn till Kurort Oberwiesenthal.


Freital-Hainsberg, en förort sydväst om Dresden, varifrån Weißeritztalbahn utgår.


Banan drabbades mycket hårt av de översvämningar som drabbade centraleuropa 2002. Stora delar av banan spolades bort och banan har återuppbygts i etapper. Länge var det oklart om medel skulle anslås för återuppbyggnaden av sträckan mellan Dippoldiswalde och Kurort Kipsdorf. Inte förrän i juni 2017 kunde banan återöppnas i sin helhet.


Strax före avgång. Tåget var mycket välbelagt. Nio vagnar och i princip alla sittplatser upptagna.


Lokets tillverkarskylt.


Vi närmar oss slutet av banan, platsen är troligtvis Schmiedeberg.


Ankomst till Kurort Kipsdorf.


Norra delen av banan går en längre sträcka genom en smal dal utan någon egentlig bebyggelse. Växtligheten är frodig.


Åter i Freital-Hainsberg. Utsikt över smalspårsbangården.


Vi fortsatte med S-tåget till dess ändstation, Tharandt. Även här var en syn som dessvärre är vanlig i östra Tyskland: Ett ruckel till stationshus. Man kan fråga sig om DB behåller hus i detta skick eftersom man har långsiktiga planer på att rusta upp dem, eller om det är så illa att man inte ens har råd att riva eländet.


Tåget som ska ta oss till Flöha ankommer till stationen.


Vi har bytt tåg i Flöha och är på väg till Cranzahl. Vid tågets uppehåll i Erdmansdorf-Augustusburg uppenbarade sig denna byggnad. Det var slarvigt planeringsarbete av mig att jag hade missat denna bergbana i reseplaneringen. Mer om denna bana kan man läsa här.


Så kommer vi till resans andra stora mål under dagen: Fichtelbergbahn. Vi hade endast tre minutes bytestid i Cranzahl, så vi hann inte med att ta några bilder där. Däremot blev det en del bilder längs vägen.


Banan rör sig genom ett kuperat landskap och är nog den naturskönaste banan som vi åkte under resan. Här är en vy från tåget.


Mötande tåg i Niederschlag. Vid denna lilla station, utan någon synlig bebyggelse i närheten, sker normalt alla tågmöten. Från denna station och större delen av sträckan fram till Oberwiesenthal, löper banan nära gränsen mot Tjeckien.


Framme i Oberwiesenthal.


Vårt hotell för natten, "Zum alten Brauhaus". Även om man inte kan tro det när man ser byggnaden, har den hyst ett bryggeri från mitten av 1500-talet till 1963. I bakgrunden syns kabinbanan som går uppför Fichtelberg, Tysklands äldsta. Oberwiesenthal är en stor skidort. Fichtelberg är den högsta bergstoppen på den tyska sidan av bergskedjan Erzgebirge, 1215 meter över havet.


Vy från stadens centrum. Det är stora nivåskillnader i staden. Om man promenerar nedåt, kommer man så småningom till en plats där man har följande vy...


Viadukt Hüttenbachtal, strax innan banans slutstation. Om man promenerar ännu längre nedåt, kommer man till...


...ett övergångsställe som leder till en bro över en liten bäck som är gränsen mellan Tyskland och Tjeckien. Bortanför bäcken ligger den tjeckiska byn Loučná pod Klínovcem.


Samma plats, fotograferad från den tjeckiska sidan.

Till föregående sida   Till nästa sida