Till föregående sida
Till nästa sida
Onsdagen den 19 juli
Samtliga fotografier: foto
CC BY-SA 3.0, 2017: Gunnar
Lilienberg
Samtliga kartbilder:
CC
BY SA-2.0: © OpenStreetMaps bidragsgivare
Onsdagen den 19 juli: Två nya smalspårsbanor är
målet för dagen, dels
Weißeritztalbahn till
Kurort Kipdorf, dels
Fichtelbergbahn till
Kurort Oberwiesenthal.
Freital-Hainsberg, en förort sydväst om Dresden,
varifrån Weißeritztalbahn utgår.
Banan drabbades mycket hårt av de översvämningar som
drabbade centraleuropa 2002. Stora delar av banan spolades bort och banan har
återuppbygts i etapper. Länge var det oklart om medel skulle anslås för
återuppbyggnaden av sträckan mellan
Dippoldiswalde och Kurort Kipsdorf. Inte
förrän i juni 2017 kunde banan återöppnas i sin helhet.
Strax före avgång. Tåget var mycket välbelagt. Nio
vagnar och i princip alla sittplatser upptagna.
Lokets tillverkarskylt.
Vi närmar oss slutet av banan, platsen är troligtvis
Schmiedeberg.
Ankomst till Kurort Kipsdorf.
Norra delen av banan går en längre sträcka genom en
smal dal utan någon egentlig bebyggelse. Växtligheten är frodig.
Åter i Freital-Hainsberg. Utsikt över
smalspårsbangården.
Vi fortsatte med S-tåget till dess ändstation,
Tharandt. Även här var en syn som dessvärre är vanlig i östra Tyskland: Ett
ruckel till stationshus. Man kan fråga sig om DB behåller hus i detta skick
eftersom man har långsiktiga planer på att rusta upp dem, eller om det är så
illa att man inte ens har råd att riva eländet.
Tåget som ska ta oss till Flöha ankommer till
stationen.
Vi har bytt tåg i Flöha och är på väg till Cranzahl.
Vid tågets uppehåll i Erdmansdorf-Augustusburg uppenbarade sig denna byggnad.
Det var slarvigt planeringsarbete av mig att jag hade missat denna bergbana i
reseplaneringen. Mer om denna bana kan man läsa
här.
Så kommer vi till resans andra stora mål under dagen:
Fichtelbergbahn. Vi hade endast tre minutes bytestid i Cranzahl, så vi hann inte
med att ta några bilder där. Däremot blev det en del bilder längs vägen.
Banan rör sig genom ett kuperat landskap och är nog
den naturskönaste banan som vi åkte under resan. Här är en vy från tåget.
Mötande tåg i
Niederschlag. Vid denna lilla station,
utan någon synlig bebyggelse i närheten, sker normalt alla tågmöten. Från denna
station och större delen av sträckan fram till Oberwiesenthal, löper banan nära
gränsen mot Tjeckien.
Framme i Oberwiesenthal.
Vårt hotell för natten, "Zum alten Brauhaus". Även om
man inte kan tro det när man ser byggnaden, har den hyst ett bryggeri från
mitten av 1500-talet till 1963. I bakgrunden syns kabinbanan som går uppför
Fichtelberg, Tysklands äldsta. Oberwiesenthal är en stor skidort. Fichtelberg är
den högsta bergstoppen på den tyska sidan av bergskedjan
Erzgebirge, 1215 meter över havet.
Vy från stadens centrum. Det är stora nivåskillnader i
staden. Om man promenerar nedåt, kommer man så småningom till en plats där man
har följande vy...
Viadukt Hüttenbachtal, strax innan banans slutstation.
Om man promenerar ännu längre nedåt, kommer man till...
...ett övergångsställe som leder till en bro över en
liten bäck som är gränsen mellan Tyskland och Tjeckien. Bortanför bäcken ligger
den tjeckiska byn
Loučná pod Klínovcem.
Samma plats, fotograferad från den tjeckiska sidan.