Till föregående sida   Till nästa sida

Tisdagen den 18 juli

Samtliga fotografier: foto CC BY-SA 3.0, 2017: Gunnar Lilienberg
Samtliga kartbilder: CC BY SA-2.0: © OpenStreetMaps bidragsgivare
 


Tisdagen den 18 juli: Dresden Hbf. Vi kommer att göra en rundresa österut under dagen.


Dagens färdväg. Det främsta målet för dagen var smalspårsbanan som utgår från Zittau, i det sydöstra hörnet av Tyskland.


Här kommer tåget från Zittau in till Dresden Hbf. Motorvagnen närmast i bild vände därefter tillbaka till Zittau med oss som passagerare.


Detta var den första synen som mötte oss när vi klev av tåget i Zittau. Ett tåg på smalspåret har precis kommit in på stationen och loket gör rundgång.


Denna karta visar mer i detalj Zittau och smalspårsbanorna som grenar ut sig söderut från staden. Tidigare fanns även en gren som gick österut till det som idag är en del av Polen. Tyskspråkiga Wikipedia har detaljerade artiklar om såväl de existerande som de nedlagda banorna.


Smalspårsstationen i Zittau ligger framför entrén till normalspårsstationen, som befinner sig utanför bilden till vänster.


Plattformsskyltning "Anno dazumal".


Lokets tillverkningsskylt. 


Klart för avgång!


Vy från sista vagnen, i utkanten av Zittau.


I Bertsdorf bytte vi tåg för att först ta oss till Kurort Jonsdorf. Här lämnar båda tågen Bertsdorf samtidigt.


Utsikt från tåget. Vi närmar oss Kurort Jonsdorf.


Framme i Kurort Jonsdorf. Loket gör rundgång.


Åter i Bertsdorf. Loket i vårt tåg gör rundgång och väntar på nästa tåg från Zittau som vi ska åka med till Kurort Oybin. Bertsdorf var tidigare järnvägens förvaltningsort och administrationen höll till i stationshuset.


Väntsalen.


Här är vi framme i Kurort Oybin. Vi tog en paus på en dryg timma och passade på att äta. Flera matställen finns i närheten av stationen.


Tåget som ska ta oss tillbaka till Zittau har precis anlänt till stationen.


Åter i Zittau. Man höll på med en total omläggning av bangården. Vid det här tillfället kunde inte några tåg passera genom stationen. Tågen från Dresden vände på ett säckspår bortanför stationshuset, och tågen mot Görlitz samt Liberec i Tjeckien avgick från ett spår utanför bild till höger som tillfälligt var avhugget. Vi ska ta tåget mot Görlitz.


Banan mellan Zittau och Görlitz hamnade lite i kläm när gränsen mellan Tyskland och Polen drogs om efter krigsslutet. Banan korsar gränsen mellan de två länderna fyra gånger. På denna karta över staden Ostritz kan man se att hela staden utom järnvägsstationen blev kvar i Tyskland. Stationen nås från staden via en gångbro över floden (läs: ån) Neisse.


Detta är en bild som jag tog snabbt genom tågfönstret. Tåget befinner sig inne på stationen Krzewina Zgorzelecka och i bakgrunden ser man gångbron som leder till Ostritz.


Framme i Görlitz. Tåget till vänster ska ta oss tillbaka till Dresden.


Planen var att vi inte skulle göra något mer för dagen efter återkomsten till Dresden. När resplanen hade gjorts upp, hade jag på grund av tidsbrist medvetet prioriterat bort Lößnitzgrundbahn som går från Radebeul, en förort nordväst om Dresden, till Radeburg. Det visade sig dock att vi skulle hinna med dagens sista tåg från Radebeul Ost och tillbaka igen, dock endast till Moritzburg på halva sträckan, eftersom det tågparet inte gick längre än så. Hela banan syns på kartan ovan.


Loket gör rundgång i Radebeul Ost inför avgång mot Moritzburg.


Tåget har precis lämnat första hållplatsen, Weißes Roß. Vinodlingar i bakgrunden.


Infarten till Friedewald Bad.


Dippelsdorfer Teich.


Framme i Moritzburg. Största sevärdheten är slottet, som vi dock inte hade tid att besöka.


Lokets tillverkningsskylt. VEB Lokomotivbau Karl Marx var en fortsättning på den legendariska fordonstillverkaren Orenstein & Koppel.


En titt in i förarhytten.


Ställverket i Moritzburg. Och, ja, det är jag som syns i fönstret.


Åter i Radebeul Ost, vi står och väntar på ett S-tåg som ska ta oss tillbaka till Dresden Hbf.

Till föregående sida   Till nästa sida