Till
föregående sida
Till nästa sida
Tisdagen den 18 juli
Samtliga fotografier: foto
CC BY-SA 3.0, 2017: Gunnar
Lilienberg
Samtliga kartbilder:
CC
BY SA-2.0: © OpenStreetMaps bidragsgivare
Tisdagen den 18 juli: Dresden Hbf. Vi kommer att
göra en rundresa österut under dagen.
Dagens färdväg. Det främsta målet för dagen var
smalspårsbanan som utgår från Zittau, i det sydöstra hörnet av Tyskland.
Här kommer tåget från Zittau in till Dresden Hbf. Motorvagnen närmast i bild
vände därefter tillbaka till Zittau med oss som passagerare.
Detta var den första synen som mötte oss när vi klev
av tåget i Zittau. Ett tåg på smalspåret har precis kommit in på stationen och
loket gör rundgång.
Denna karta visar mer i detalj Zittau och
smalspårsbanorna som grenar ut sig söderut från staden. Tidigare fanns även en
gren som gick österut till det som idag är en del av Polen.
Tyskspråkiga Wikipedia har detaljerade artiklar
om såväl de
existerande som de
nedlagda banorna.
Smalspårsstationen i Zittau ligger framför entrén till
normalspårsstationen, som befinner sig utanför bilden till vänster.
Plattformsskyltning "Anno dazumal".
Lokets tillverkningsskylt.
Klart för avgång!
Vy från sista vagnen, i utkanten av Zittau.
I Bertsdorf bytte vi tåg för att först ta oss till
Kurort Jonsdorf. Här lämnar båda tågen Bertsdorf samtidigt.
Utsikt från tåget. Vi närmar oss Kurort Jonsdorf.
Framme i Kurort Jonsdorf. Loket gör rundgång.
Åter i Bertsdorf. Loket i vårt tåg gör rundgång och
väntar på nästa tåg från Zittau som vi ska åka med till Kurort Oybin. Bertsdorf
var tidigare järnvägens förvaltningsort och administrationen höll till i
stationshuset.
Väntsalen.
Här är vi framme i Kurort Oybin. Vi tog en paus på en
dryg timma och passade på att äta. Flera matställen finns i närheten av
stationen.
Tåget som ska ta oss tillbaka till Zittau har precis
anlänt till stationen.
Åter i Zittau. Man höll på med en total omläggning av
bangården. Vid det här tillfället kunde inte några tåg passera genom stationen.
Tågen från Dresden vände på ett säckspår bortanför stationshuset, och tågen mot
Görlitz samt Liberec i Tjeckien avgick från ett spår utanför bild till höger som
tillfälligt var avhugget. Vi ska ta tåget mot Görlitz.
Banan mellan Zittau och Görlitz hamnade lite i kläm
när gränsen mellan Tyskland och Polen drogs om efter krigsslutet. Banan korsar
gränsen mellan de två länderna fyra gånger. På denna karta över staden
Ostritz kan man se att hela staden utom järnvägsstationen blev kvar i
Tyskland. Stationen nås från staden via en gångbro över floden (läs: ån) Neisse.
Detta är en bild som jag tog snabbt genom tågfönstret.
Tåget befinner sig inne på stationen Krzewina Zgorzelecka och i bakgrunden ser
man gångbron som leder till Ostritz.
Framme i Görlitz. Tåget till vänster ska ta oss
tillbaka till Dresden.
Planen var att vi inte skulle göra något mer för dagen
efter återkomsten till Dresden. När resplanen hade gjorts upp, hade jag på grund
av tidsbrist medvetet prioriterat bort
Lößnitzgrundbahn som går från Radebeul, en
förort nordväst om Dresden, till Radeburg. Det visade sig dock att vi skulle
hinna med dagens sista tåg från Radebeul Ost och tillbaka igen, dock endast till
Moritzburg på halva sträckan, eftersom det tågparet inte gick längre än så. Hela
banan syns på kartan ovan.
Loket gör rundgång i Radebeul Ost inför avgång mot
Moritzburg.
Tåget har precis lämnat första hållplatsen,
Weißes Roß. Vinodlingar i bakgrunden.
Infarten till Friedewald Bad.
Framme i Moritzburg. Största sevärdheten är
slottet, som vi dock inte hade tid att besöka.
Lokets tillverkningsskylt.
VEB Lokomotivbau Karl Marx var en
fortsättning på den legendariska fordonstillverkaren Orenstein & Koppel.
En titt in i förarhytten.
Ställverket i Moritzburg. Och, ja, det är jag som syns
i fönstret.
Åter i Radebeul Ost, vi står och väntar på ett S-tåg
som ska ta oss tillbaka till Dresden Hbf.