Till föregående sida
Till nästa sida
Torsdagen den 20 juli
Samtliga fotografier: foto
CC BY-SA 3.0, 2017: Gunnar
Lilienberg
Samtliga kartbilder:
CC
BY SA-2.0: © OpenStreetMaps bidragsgivare
Torsdagen den 20 juli: En stor del av denna dag
bestod av transportsträckor, där jag inte tog särskilt många bilder. Första
biten, återresan till Cranzahl, företogs dock i en utsiktsvagn, och där blev
möjligheterna till fotografering många.
Vi åkte med första morgontåget, kl. 08:25. Denna
förbindelse verkade inte vara den mest efterfrågade, vi var de enda två
passagerarna vid avgång.
Vi har rullat en bit från Oberwiesenthal. Bäcken som
skymtar till vänster i bild är gränsen till Tjeckien.
På väg mot Niederschlag.
Ett skogsparti efter Niederschlag.
Vi ankommer till Cranzahl. Banan till Flöha viker av
till höger i bild.
Först i Cranzahl upptäckte vi vad som var skrivet på
loket. Föregående dag firade banan 120-årsjubiléum!
Lokets tillverkarskylt.
Tåget börjar bli klart för återfärd mot
Oberwiesenthal. Lokföraren är i samspråk med två resenärer.
Tåget som ska ta oss till Chemnitz rullar in på
stationen.
Gera Süd, i väntan på nästa tåg mot
Saalfeld.
En blick från perrongen. Så mycket mer än så här såg
vi inte av staden.
Till sist närmar vi oss det stora målet för dagens
resa: Bergbanan,
Oberweißbacher Bergbahn, i
Obstfelderschmiede med anslutande järnväg till
Cursdorf. Det hade börjat regna när vi kom fram dit, varför det blev
få bilder från dalstationen på uppresan.
Den ena av banans två vagnar. Banan har den udda
spårvidden 1800 mm. Det har dock sin förklaring, banans andra vagn är en
plattform som kan användas för att ransportera upp järnvägsvagnar. För
stabilitetens skull är därför en så pass bred spårvidd önskvärd.
Interiörbild.
Plattformsvagnen ankommer till
Obstfelderschmiede på spåret till vänster. Därifrån
kan järnvägsvagnar rullas av till vändskivan och vidare bort på spåret som går
ut till vänster i bild.
En tyvärr något oskarp bild på mötande plattformsvagn,
lastad med en specialbyggd utsiktsvagn för trafiken sommartid.
Vid bergstationen, Lichtenhain, stod denna vagn som
brukar vara lastad på plattformsvagnen vid årstider då utsiktsvagnen är mindre
lämplig.
Utfarten mot Cursdorf. Banan har likströmsdrift, 500
V.
Framme i Cursdorf.
Efter att vi förtärde var sin
Currywurst med pommes frites på en inrättning som var som en
blandning av ölhak, kiosk och enklare gatukök (ortens restaurang hade stängt på
torsdagar!), återvände vi till stationen för att åka tillbaka. Här är tåget på
väg till Cursdorf igen.
Tåget ankommer till Cursdorf.
Tågets släpvagn var en märklig konstruktion utan
glasrutor i sidofönstren, men med inbyggt fågelkvitter, ett doftskåp där man kunde lukta på
olika örter och lampor i taket som oavbrutet skiftade färg.
Banan har en hållplats mellan ändstationerna,
Oberweißbach-Deesbach.
Tåget närmar sig
Lichtenhain.
I väntan på nerfärd.
Utsikt från bergbanan.
Närbild på plattformsvagnen och vändskivan vid
dalstationen.
Stationsbyggnaden.
Anslutande tåg norrut lämnar stationen. Vi valde
istället att åka vidare söderut på banan...
...en
Ferkeltaxi! Dessa fordon togs egentligen ur
tjänst redan 2004, men två exemplar finns fortfarande i drift för trafik på
Schwarzatalbahn. Trafiken på denna bana
lades ner i omgångar 1999 och 2000. Efter drygt två år, i december 2002,
återöppnades dock banan för trafik igen.
Rälsbussen är renoverad, lite väl hårt för att vara i
min smak. Jag hade hellre sett att man hade beaktat de museala aspekterna
bättre.
Framme i
Katzhütte. Samhället ligger mycket långsträckt i dalen och vid
stationshuset, där samhället kan sägas börja, finns inte mycket bebyggelse. Vi
tog tåget tillbaka en station och klev av i...
...Meuselbach-Schwarzmühle.
Bilden är tagen från hållplatsen och föreställer ortens hotell där vi bodde.
Utsikt från hotellrumsfönstret.