På denna sida finner ni samtliga förstasidebilder som jag har publicerat tidigare:


Man behöver inte resa långt för att känna doften av länder som ligger ännu längre bort. Jag var på en resa i Finland juli 2015 när jag stötte på nattåget från Helsingfors mot Moskva i Kouvola. Plötsligt hade plattformen en aningen annan atmosfär än man förväntar sig i ett nordiskt grannland. Samtidigt väcktes minnet från 1980-talet och måndagkvällens sovvagnståg som stannade till i Linköping och då hade med sig veckans sovvagn mot Moskva. Dagens trafik från Helsingfors är dock mer omfattande än så. Nattåget går varje kväll och det tåg jag observerade bestod av 7 sovvagnar och en restaurangvagn. Foto CC BY-SA 3.0, 2015: Gunnar Lilienberg


Nostalgi! Det var tre och ett halvt år sedan jag uppdaterade dessa sidor senast, så jag kände att det var dags att ta sig i kragen och göra något nytt. Resultatet blev något riktigt gammalt. Jag passar på att illustrera nostalgikänslan med ovanstående bild från Fellingsbro, från slutet av fyrtiotalet som visar järnvägen i riktning österut. Bilden var en av flera bilder som togs för att dokumentera bangårdsområdet inför den stundande elektrifieringen. Bilden ger mig en speciell genklang eftersom jag har ett av mina allra första barndomsminnen härifrån. Min barnflicka och jag väntade på tåget vid denna järnvägsövergång och hon satte mig på järnvägsbommen till vänster i bild, när den var nerfälld. Jag kan inte varit äldre än två år. Detta hände ungefär tio år efter att denna bild togs. Knappt två och ett halvt år gammal flyttade jag från orten. Jag minns huset till vänster mycket väl och jag kommer också ihåg att när jag var på besök med mina föräldrar några år senare, var jag förbryllad över att huset till vänster inte fanns kvar. Bilden har jag lånat från detta inlägg i Järnvägshistoriskt Forum. Foto: TGOJ banavdelning


Lanser See, en hållplats längs den smått osannolika spårvägslinjen nr 6, även benämnd "Innsbrucker Mittelgebirgsbahn", som går ut från Innsbruck till Igls i Österrike. Spårvagnen klättrar uppför berget genom ett skogsområde och banan undviker noga all form av bebyggelse innan den når slutstationen Igls. Hållplatsen Lanser See används främst för besökare till en närbelägen badsjö. Turtätheten är låg, ett tåg i timmen. Sommartid går sista tåget från Innsbruck kvart över sju på kvällen. På vinterhalvåret går sista tåget redan kvart över fem, något som försvårar pendlingsresor. En mycket informativ artikel om banan finns att läsa på den tyskspråkiga Wikipedia. Foto CC BY-SA 3.0, 2007: Gunnar Lilienberg


Staden i bakgrunden i denna bild är Warnemünde, tidigare färjehamn för järnvägsfärjorna från Gedser i Danmark till Tyskland. Numera går färjorna en bit längre in i flodmynningen till hamnen i Rostock. Färjorna från Gedser tar inte längre med några järnvägsvagnar. Färjan på bilden, Kronprins Frederik, är på väg in till hamnen i Rostock. Denna färja var för övrigt järnvägsfärja tidigare, på rutten Nyborg – Korsør.
Foto CC BY-SA 3.0, 2005: Gunnar Lilienberg


Sommaren 2004 var det Connex som körde nattågen till Norrland. Här kommer tåget till Narvik in på stationen i Vassijaure den 2 juli 2004.
Foto CC BY-SA 3.0, 2004: Gunnar Lilienberg

Åter till första sidan.