På denna sida finner ni samtliga förstasidebilder som jag har publicerat tidigare:
Bilden illustrerar på ett utmärkt sätt hur jag med åren har ändrat intressen.
Tyskland var ett land som jag inte var speciellt intresserad av. Mitt fokus låg
främst mot Storbritannien för att därefter skifta mot de nordiska länderna. Med
åren har mina blickar riktats allt mer mot kontinenten och inte minst mot
Tyskland. Dessutom visar bilden ett exempel på ett annat skiftat intresse.
Tidigare skydde jag den funktionalistiska arkitekturen. Även om jag fortfarande
kan känna en viss tveksamhet inför mycket av det som har byggts på senare år,
känner jag en viss uppskattning över vissa moderna stadsmiljöer. Bilden ovan är
från Dresden, juli 2017. Foto,
CC BY-SA 3.0:
Gunnar Lilienberg
Man behöver inte resa långt för att känna doften av länder som ligger ännu
längre bort. Jag var på en resa i Finland juli 2015 när jag stötte på nattåget
från Helsingfors mot Moskva i Kouvola. Plötsligt hade plattformen en aningen
annan atmosfär än man förväntar sig i ett nordiskt grannland. Samtidigt väcktes
minnet från 1980-talet och måndagkvällens sovvagnståg som stannade till i
Linköping och då hade med sig veckans sovvagn mot Moskva. Dagens trafik från
Helsingfors är dock mer omfattande än så. Nattåget går varje kväll och det tåg
jag observerade bestod av 7 sovvagnar och en restaurangvagn. Foto
CC BY-SA 3.0, 2015:
Gunnar Lilienberg
Nostalgi! Det var tre och ett halvt
år sedan jag uppdaterade dessa sidor senast, så jag kände att det var dags att
ta sig i kragen och göra något nytt. Resultatet blev något riktigt gammalt. Jag
passar på att illustrera nostalgikänslan med ovanstående bild från Fellingsbro,
från slutet av fyrtiotalet som visar järnvägen i riktning österut. Bilden var en
av flera bilder som togs för att dokumentera bangårdsområdet inför den stundande
elektrifieringen. Bilden ger mig en speciell genklang eftersom jag har ett av
mina allra första barndomsminnen härifrån. Min barnflicka och jag väntade på
tåget vid denna järnvägsövergång och hon satte mig på järnvägsbommen till
vänster i bild, när den var nerfälld. Jag kan inte varit äldre än två år. Detta
hände ungefär tio år efter att denna bild togs. Knappt två och ett halvt år
gammal flyttade jag från orten. Jag minns huset till vänster mycket väl och jag
kommer också ihåg att när jag var på besök med mina föräldrar några år senare,
var jag förbryllad över att huset till vänster inte fanns kvar. Bilden har jag
lånat från
detta inlägg i Järnvägshistoriskt Forum. Foto:
TGOJ banavdelning
Lanser See, en hållplats längs den
smått osannolika spårvägslinjen nr 6, även benämnd "Innsbrucker
Mittelgebirgsbahn", som går ut från Innsbruck till Igls i Österrike.
Spårvagnen klättrar uppför berget genom ett skogsområde och banan undviker noga
all form av bebyggelse innan den når slutstationen Igls. Hållplatsen Lanser See
används främst för besökare till en närbelägen badsjö. Turtätheten är låg, ett
tåg i timmen. Sommartid går sista tåget från Innsbruck kvart över sju på kvällen. På
vinterhalvåret går sista tåget redan kvart över fem, något som försvårar
pendlingsresor.
En mycket informativ artikel om banan finns att läsa på
den tyskspråkiga Wikipedia. Foto
CC BY-SA 3.0, 2007: Gunnar Lilienberg
Staden i bakgrunden i denna bild är Warnemünde, tidigare färjehamn för
järnvägsfärjorna från Gedser i Danmark till Tyskland. Numera går färjorna en bit
längre in i flodmynningen till hamnen i Rostock. Färjorna från Gedser tar inte
längre med några järnvägsvagnar. Färjan på bilden, Kronprins Frederik, är på väg
in till hamnen i Rostock. Denna färja var för övrigt järnvägsfärja tidigare, på
rutten Nyborg – Korsør.
Foto
CC BY-SA 3.0, 2005: Gunnar Lilienberg
Sommaren 2004 var det Connex som körde nattågen till Norrland. Här kommer tåget
till Narvik in på stationen i Vassijaure den 2 juli 2004.
Foto
CC BY-SA 3.0, 2004: Gunnar Lilienberg