Välkommen till Felix! Så hette
faktiskt lastplatsen på Eslöv-Ystads järnväg som låg strax efter utfarten från
Eslövs station. Så som namnet antyder, anlades den för spåranslutning till AB
Felix (numera Procordia Foods). När järnägen efter nedläggningen 1981 revs upp
från Tomelilla och norrut, sparade man den sista biten in mot Eslöv. Denna sida
dokumenterar de sorgliga rester som idag finns kvar av banan.
Samtliga bilder: foto © 2007 Gunnar Lilienberg
Det här var banans utgångspunkt och anslutning till
Statens Järnvägar: Eslöv!
Det finns många fina järnvägsstationer som har fördärvats
till oigenkännlighet, inte minst interiört! Det gäller inte Eslöv! Bilden är
tagen i trappan från passagen under spåren, upp mot vänthallen.
När man skulle resa mot Ystad eller metropoler som Hurva,
Askeröd eller Vollsjö, gick man upp mot plattformen genom denna uppgång. Idag är
den igenmurad och plattformen saknar spår.
Nu är vi vid Felix! Bilden är tagen i riktning mot Eslövs
station. På denna plats låg det tidigare en växel. Huvudspåret gick rakt fram
mot den plats där jag tog denna bild. Det märkliga med denna lastplats var att
Felix AB var beläget snett till höger i bild medan industrispåret vek av snett
till vänster...
Förklaringen finner man om man vänder sig om. Denna bild
är tagen ett tiotal meter längre bort från Eslöv, i riktning mot Tomelilla.
Huvudspåret ligger kvar här men spårkorset är upprivet.
När man skulle växla in vagnar till Felix från Eslöv, kom
vagnarna alltså in på denna bangård på spåret som kommer in från höger på denna
bild. Därefter fick man byta färdriktning och backa in på det spår därifrån
denna bild är tagen och...
...in på fabriksområdet. Denna del av området används
numera av värmeverket i Eslöv och det är därför som det inte längre trafikeras.
Det finns ett industrispår till som går ut från bangården i Eslöv mot Procordia
Foods och på detta spår går det fortfarande trafik.
Efter att rälsbussen hade passerat växeln och spårkorset,
kunde föraren öka hastigheten från 40 till 50 km/h. Fortare än så fick inte
rälsbussarna köra på den svårt nedslitna banan. Bortanför Felix gick ingen
godstrafik och SJ ville inte lägga en krona på på banan till något annat än akut
underhållsarbete. Till slut blev situationen ohållbar och den nybildade
myndigheten Transportrådet uttalade sin dödsdom över denna bana som blev den
första i en lång rad att läggas ner under den första halvan av 80-talet.
Till min förvåning fann jag att spåret låg kvar en bra bit
bortanför Felix, uppskattningsvis cirka en kilometer. Här korsar en mindre väg
banan och spåret är överasfalterat.
Nu närmar vi oss banans slutpunkt.
Bild från stoppbocken, tagen i riktning mot Eslöv. Det är
tveksamt om det någonsin har rullat något järnvägsfordon fram till denna plats
efter att stoppbocken skruvades fast.
Fortsättningen av banvallen används idag som ridväg.
Frågan är dock hur länge till det kommer att vara så. Träd och buskar håller på
att erövra det som är kvar av järnvägen.
Ett anslag alldeles i närheten av stoppbocken förkunnar
att denna plats heter Abullahagen. Om man vänder sig om...
...finner man denna förtjusande syn! Detta får mig att
undra två saker: Vad sj....n tänker folk på när de slänger sina sopor här i
stället för på närmaste sopstation? Varför bryr sig överhuvudtaget myndigheterna
att etablera naturreservat när man tydligen är fullkomligt likgiltig för den
nedskräpning som uppstår i dem?